Bedrijven loves Social Media

Schermafbeelding-2010-09-10-om-08.47.11

Bedrijven kunnen er niet meer omheen. Consumenten facebooken en twitteren er op los. Vroeger moest je als bedrijf jezelf bekend maken via advertenties op televisie of kranten, maar tegenwoordig is er maar één plek om de consumenten te bereiken namelijk: Social Media.

Ruim veertig procent van de bedrijven met minstens tien werknemers gebruikt één of meer accounts op Social Media. Bij driekwart van de grote bedrijven wordt gecommuniceerd via Social Media, bij kleine bedrijven is dit 36 procent. Waarom gaan bedrijven actief mee op het gebied van Social Media? Dat komt doordat Social Media een aantal sterke kanten heeft. Social Media sites zijn namelijk erg actueel omdat een grote groep consumenten erg actief is en er altijd wel een als eerste bij een gebeurtenis is. Ook is de inhoud van Social Media vrijwel altijd deelbaar en eenvoudig te verspreiden binnen een netwerk en social media scoort zeer goed bij zoekmachines als google, vanwege het objectief en betrouwbare karakter. Tegenwoordig wordt heel je facebook nieuwsoverzicht pagina gespamt met het bekende kopje: Like, deel en win. Zo willen ze zichzelf promoten. Door die deelacties en prijsvragen wordt de consument eerst gevraagd om de bedrijfspagina te “liken”. Andere mensen zien dan weer dat jij de pagina van bijvoorbeeld: een nieuw restaurantje in ’s-Hertogenbosch hebt “gelikt” waardoor andere mensen ook gaan kijken op de Facebook pagina van dat nieuwe restaurantje. Zij willen dan ook bijvoorbeeld kans maken op een gratis 3 gangenmenu t.w.v 150 euro en zij liken de Facebookpagina vervolgens ook. Eigenlijk is het de simpelste en goedkoopste manier voor een bedrijf om zichzelf bekend te maken. Ook is Social Media terug te zien in reclames. Vroeger was het zo dat aan het eind van de reclame verwezen werd naar de website. Tegenwoordig wordt er verwezen naar Facebook en Twitter. Het bekende: “like ons op facebook” zinnetje ontbreekt tegenwoordig bij geen een organisatie meer. Op Youtube kun je zelfs als bedrijf instructies volgen over hoe je nou het beste jou bedrijf op Facebook neerzet.  Je kunt als bedrijf wel Facebook hebben maar als het op de Facebook al niet verzorgd eruit ziet, geeft dat al snel een slordig gezicht voor de consument. Een bedrijf kan dus met de behulp van Social Media zichzelf promoten, personeel werven, het imago van het bedrijf ontwikkelen, samenwerken met zakenrelaties en klanten betrekken bij productontwikkeling/innovaties. Om ervoor te zorgen dat jou pagina 1000 ‘likes’ krijgt moet je wel een aantal stappen door lopen. Het bedrijf moet er eerst voor zorgen dat de profiel foto van goede kwaliteit is. Die uiteraard moet worden afgestemd op het merk/imago. De eerste paar vrienden binnenslepen is meestal niet zo moeilijk, denk maar aan familie/vrienden die je uitnodigt om de pagina leuk te vinden. Vervolgens is het belangrijk om de facebook pagina te personaliseren zodat het bedrijf een eigen inhoud krijgt. Ook kun je als bedrijf verwijzen naar visitekaartjes, folders en posters zodat mensen je ook via andere media kunnen benaderen. Social media op een nette manier gebruiken, blijkt niet zo eenvoudig als veel bedrijven denken. De websites Buzzfeed, Pandodaily en Viralblog verzamelden de grootste ‘social media fails’ van enkele Amerikaanse bedrijven. Zoals het London Luton Airport, zij maakte een grap over een vliegtuig ongeluk in Chicago waarbij een kind om kwam (zie foto). Zoals de titel al zegt: Bedrijven love Social Media, maar weet wat de regels zijn op Social Media anders kan het je juist gaan tegenwerken.

Naamloossocial media

bronnen:

http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/bedrijven/publicaties/artikelen/archief/2012/2012-3733-wm.htm

http://www.ad.nl/ad/nl/5595/Digitaal/article/detail/3451718/2013/06/03/De-10-grootste-blunders-van-bedrijven-op-social-media.dhtml

http://www.nu.nl/internet/2980588/vier-tien-bedrijven-gebruiken-sociale-media.html

http://www.frankwatching.nl

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2664/Nieuws/article/detail/3256024/2012/05/15/Sociale-media-helpen-bedrijf-groeien-en-werknemer-promoveren.dhtml

Advertenties

Geef een reactie

Gelieve met een van deze methodes in te loggen om je reactie te plaatsen:

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s