Plofkippen bij Mac Donalds

plofkip school

Het imago van een bedrijf is heel belangrijk. Het imago is het beeld dat groepen van de organisatie hebben. Imago’s worden gevormd door je eigen ervaring met het bedrijf, informele communicatie die je van bijvoorbeeld je vrienden te horen krijgt, berichten in de media en betaalde communicatie. Wereldbekende fastfood keten MacDonalds is uitgekozen tot liegbeest van 2013.  Dat maakte ze afgelopen zaterdag 14 september bekend bij het programma op de VARA: de liegbeest verkiezing.

In het programma vraagt Wakker Dier aandacht voor misleidende reclames en verpakkingen waarbij dieren betrokken zijn. In de uitzending van het tv-programma Kassa was een woordvoerster van MacDonalds aanwezig. Zij en het bedrijf waren het oneens met de prijs van ‘Wakker Dier’. MacDonalds ontkent het gebruik van plofkip. Wat is plofkip eigenlijk? Plofkip is dat er in ongeveer 40 dagen een geel, donzig kuikentje vetgemest wordt tot een 2,2 kilo zware vleeskip die door zijn poten zakt door het eigen gewicht. De prijs was voor Mac Donalds omdat, ze niet eerlijk zijn over het gebruik van plofkip in de producten. Daarmee misleidt MacDonalds het publiek. In de tv-reclame van MacDonalds willen ze eerlijkheid uitstralen. Ze vertellen waar hun producten vandaan komen om er voor te zorgen dat de klanten onder indruk zijn.  Maar ze vertellen alleen niets over waar de kip vandaan komt, terwijl de sla, frietjes, rundvlees en tomaten wel aan bod komen. Beetje vreemd niet? Het liegbeest van 2013” is nou niet echt wat je zegt een positieve prijs. Daardoor krijgt Mac Donalds nu negatieve aandacht in het nieuws. Mensen zullen anders naar Mac Donalds gaan kijken, ze zullen zelfs klanten verliezen. Dit is een voorbeeld van imagoschade. Het imago wordt geschaad doordat ze in hun reclame iets anders laten zien dan dat ze in realiteit doen. Een aantal kernwaarden van MacDonalds zijn aangetast namelijk de eerlijkheid van MacDonalds. Het vertrouwen van de consument in de producten van Mac Donalds zal verminderen. Ook komt dit raar over tegenover het nieuwe imago waaraan MacDonalds werkt, namelijk een betere bedrijfsvoering ten aanzien van het milieu. Daar waar vroeger de gele M met de rode achtergrond bij iedereen bekend was, verandert het logo nu naar een gele M met een groene achtergrond. Dit doen ze om een beter imago uit te stralen naar het publiek toe, omdat groen wordt geassocieerd met het milieu. In dit geval komt het imago wat ze uit willen stralen met vriendelijk milieu/dieren milieu niet overeen met de werkelijkheid. Om deze imagoschade recht te trekken zullen ze bijvoorbeeld de Partij van de Dieren moeten sponsoren. Zo laten zien dat ze wel degelijk tegen plofkippen zijn en dat ze het er niet mee eens zijn dat ze de prijs: het liegbeest van 2013 hebben ontvangen. Ook zouden ze de stichting ‘wakker dier’ kunnen laten langs komen om te laten zien dat ze zorgvuldig omgaan met de kippen en ‘wakker dier’ uiteindelijk verplichten om de beschuldiging in te trekken. Ik vind het een beetje vreemd dat Mac Donalds in een reclame over elk product vertellen waar ze vandaan komen behalve de kip, die slaan ze over. De woordvoerster van Mac Donalds was tijdens de uitreiking van de prijs niet echt duidelijk over wat het nu wel voor kippen waren. Er werd wel gesproken over het zorgvuldig omgaan met kippen en dat de hygiene daarbij heel belangrijk is, maar er werd niet gesproken over vetgemeste kippen. Wat kun je als bedrijf beter doen? Goed Liegen of gewoon maar toegeven?

liegen

http://www.mcdonalds.nl/statement-nav-wakker-dier

bronnen:

http://www.wakkerdier.nl/campagnes/plofkip-campagne

https://www.milieudefensie.nl/publicaties/down-to-earth-magazine/onder-vuur/onder-vuur-mcdonalds-v.s.-wakker-dier

http://www.wakkerdier.nl/wakker-dier-persberichten/mcdonald-s-verkozen-tot-liegebeest-2013

Advertenties

Geef een reactie

Gelieve met een van deze methodes in te loggen om je reactie te plaatsen:

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s