Bio bio biologisch

kleiner

Tegenwoordig is het helemaal “hot” om je eigen food blog op te zetten. Je zoekt van allerlei leuke receptjes op, bereid het, maakt er een mooie foto van zodat het er nóg lekkerder uitziet dan in het echt en post het op je blog. Zodat andere weer geïnspireerd worden door jou recept. Natuurlijk doe ik ook mee met de rage #instafood als ik een mooi bordje eten voorgeschoteld krijg maar om nu elke avond heel uitgebreid te koken en dat alles op mijn food blog te zetten kost me toch echt een beetje teveel tijd. Maar vandaag gaat daar verandering in komen. Ik ben bezig geweest om een leuk en origineel recept te zoeken om het vandaag te gaan bereiden en daar voor jullie een blog over te gaan schrijven.

Zelf ben ik altijd heel erg gesteld op gezond eten maar ik moet eerlijk toegeven dat ik het zondagse ‘friet dag’ ritueel bij ons thuis ook niet gemakkelijk oversla. Voor vandaag wil ik graag een biologisch recept maken met biologische ingrediënten. Biologisch is iets wat als een soort nieuwe trend wordt gezien in de ‘food wereld’. Denk maar aan al die nieuwe biologische supermarkten of biologische Hotspots, maar wat verstaan we eigenlijk onder biologische producten? Volgens bionext.nl  zijn het producten die zijn gemaakt als respect voor de natuur, met respect voor dieren, zonder chemische bestrijdingsmiddelen, zonder kunstmest, zonder preventive antibiotica en onder strenge controles van onafhankelijk instituut Skal. Een tijdje geleden was het ook een hype onder studenten om je eigen groenten te verbouwen. Zie je het al voor je? Een paar leuke plantjes op je mini balkonnetje in Amsterdam, super leuk toch? Elke dag verse groenten en dat ook nog is voor weinig geld, ideale trend voor studenten dus! Ook veel BNN’ers zijn er bekend mee. Vooral modellen, zoals Doutzen Kroes. Iedere week komt er wel een #instafood kiekje voorbij met organic food. Ook haar zoontje Phyllon sleept ze er in mee. Schermafbeelding 2013-09-29 om 16.17.53 Hieronder zie je een organic #instafood kiekje van Doutzen Kroes die ze postte op haar instagram —->

Nu ga ik zelf maar is aan de slag. Ik heb op het internet wat rond gesnuffelt naar een lekker biologisch recept. Uiteindelijk begon ik bij dit recept wel te watertanden namelijk: broccoli cheese quiche. Ik vond het op een blog van een meisje die elke dag zich zelf uitslooft in de keuken. Het ziet er allemaal super lekker uit waardoor je al gauw als je een bezoekje neemt op haar blog graait naar de dichtstbijzijnde chocolade reep. Not good! http://lastdaysofspring.blogspot.nl

Zelf had ik nog nooit een quiche op. Het is een soort taart maar dan hartig in plaats van zoet.  Helemaal geschikt voor een lekkere vrijdag avondje lang tafelen met een goed glas wijn! Het is een vrij basic recept waardoor hij makkelijk naar eigen wens is aan te passen (bijvoorbeeld met champignons of tomaat). Volgens mijn biologische kookboek stond er voor de bereidingstijd 30 minuten. Maar ik moet eerlijk toegeven, ik heb er al bij al een uur over gedaan. Het is best machtig dus een hele taart is genoeg voor ongeveer 3 a 4 personen. Ik zou zeggen: Aan de slag!

Benodigdheden:

2 broccoli

4/5 velletjes hartige taart deeg

200 gr hamblokjes

1 zakje geraspte kaas

1 pakje geitenkaas

250 ml crème frêche

2 eieren

Bereiding

Haal 4 á 5 velletjes hartige taart deeg uit de vriezer en laat ze ontdooien.

IMG_0009

  • snijd ondertussen de broccoli in stukjes en kook deze 5 min in een pan.
  • Beleg een ovenschaal met de velletjes taart deeg, prik er wat gaatjes in met een vork zodat het deeg kan ‘ademen’.

IMG_0010

  • Mix allen ingrediënten: De broccoli partjes, hamblokjes, crème frêche, eieren en de kaas in een kom tot een papje.

IMG_0015

  • Vul de ovenschaal met de mix en top af met het laatste restje geraspte kaas.

DSC_1421

  • 20 minuutjes in de oven op 200 graden. Jaja dat ziet er goed uit hè?!

Dek de tafel leuk en geniet van je zelfgemaakte broccoli quiche!! En vergeet natuurlijk niet een leuk #instafood #organic kiekje te zetten op instagram, zo laat je zien dat jij ook meedoet aan deze trend!

bon appetit!!

Een kleine impressie van mijn romantic fridaynight diner

food trend

 

Bronnen:

http://www.thelastdaysofspring.nl

Instagram pagina Doutzen Kroes

http://www.bionext.nl

http://www.girlscene.nl

 

 

 

 

 

 

Geef een reactie

