De Google Glass, wat staat er ons in de toekomst te wachten?

 

google glassssje

Geen product is de laatste tijd zoveel besproken als de Google Glass. Google Glass zijn brillen die real-time informatie kunnen weergeven direct in ons gezichtsveld. Een Google Glass is anders dan andere brillen.

Het heeft veel meer technieken dan een dood normale glazen bril. Je kunt het daarom ook niet vergelijken met een normale glazen bril. Het heeft namelijk geen glazen. Het heeft wel de vorm en de uitstraling van een bril maar het dient dus niet als een normale bril met sterkte. De Google Glass komt waarschijnlijk pas in 2014 op de markt maar er is al volop promotie over.

Volgens de marketingmix vult het eerste deel het product zelf in. De Google glass is dus zoals ik al eerder vermelde een bril met technieken die andere brillen niet beschikken. Glass is eigenlijk een beperkte smartphone in een bril vorm. Je kan er foto’s en video’s  mee maken, je agenda bekijken, mails ontvangen en je kunt oproepen beantwoorden. Ook verzamelt de ingebouwde camera informatie over de omgeving waar je op dat moment bent en verwerkt dat in de lenzen van de bril. Bijvoorbeeld, als we een restaurant bekijken krijgen we direct via Google+ reacties over dat restaurant en kunnen informatie krijgen over het restaurant in de lens van de bril. Er zit een projector in het montuur verwerkt die door een glazen plaatje, een prisma, de beelden toont voor de ogen van de gebruiker. In het echt is het schermpje vrij klein. Bij een smartphone kan je er nog voor kiezen om de foto in te zoomen of bijvoorbeeld het scherm dichter naar je gezicht brengen. Bij Glass is dat niet het geval en daardoor is het maken van foto’s wel leuk maar het bekijken wat minder interessant. De foto’s zijn bovendien niet van bijzonder goede kwaliteit, minder dan op de smartphones. Wel is een foto maken met een bril die je al op hebt natuurlijk handiger dan met een telefoon die je nog uit je broekzak moet halen toch?

Google Glass is zo ontwikkelt dat hij extreem licht is, lichter dan een standaard zonnebril. Google gaat ze produceren in 5 kleuren: zwart, oranje, grijs, wit en blauw. Google Glass is daarnaast ook te gebruiken met fel zonlicht. Het tweede onderdeel onder de marketingmix gaat het om de plaats. Volgens Google kan de consument de bril in 2014 aanschaffen. De verkooplocaties van de bril zijn nog onbekend. Maar ik gok dat het bij verkooppunten als MediaMarkt verkrijgbaar zal zijn. Google Glass is aan de prijzige kant, hij gaat namelijk 1500 dollar kosten. Dat is een behoorlijke prijs voor een bril of moeten we het toch als een koopje zien gezien alle mogelijkheden? Over de betalingscondities en acties is nog niets bekend. Het belangrijkste onderdeel binnen de marketingcommunicatie is natuurlijk de promotie. Afgelopen maanden heeft het product veel media-aandacht gehad. Op het nieuws, in reclames en op het Internet. Mensen zijn erg benieuwd of de Google Glass ons dagelijks leven gaat beïnvloeden en schrijven daar artikelen of blogs over. Op de officiële site van Google Glass namelijk: http://www.google.com/glass/start/ hebben ze onder het kopje “how it feels” een filmpje gemaakt over wat je nu allemaal kan en ziet vanuit de ogen van de Google Glass. Het is een heel erg indrukwekkend filmpje waarbij je versteld staat van de technologische ontwikkelingen van nu. Door dit filmpje laten ze de consumenten al voorproeven van wat ze nou precies moeten verwachten van de Google glass en als dat filmpje de consumenten aantrekt worden mensen geïnteresseerd.

http://www.google.com/glass/start/how-it-feels/

Ze maken gebruik van reclame, websites/internet, pr en voorlichting als marketingcommunicatie. Ze laten verschillende beelden en mogelijkheden zien in de reclame zodat ze een breed publiek aantrekken. Zo laten ze bijvoorbeeld sky divers zien, direct straatmode namelijk online shoppen via een app op Google Glass en er zitten ook GPS functies op. Ook biedt de Google Glass op medisch gebied verschillende kansen. Medisch studenten kunnen bijvoorbeeld makkelijker meekijken met de chirurg, opnames kunnen vanuit het perspectief van de chirurg worden gemaakt en een collega aan de andere kant van de wereld kan live beelden meekijken en goed advies geven. Maar ook op veiligheid gebied. Brandweer, politie en ambulancepersoneel kunnen Google glass gebruiken om levens te redden en hun werk eenvoudiger en sneller te maken.

Door deze multifunctionaliteit zit er voor iedereen wel iets interessants tussen om de bril aan te schaffen. De afzender probeert kennis-houding-gedrag te veranderen door veel informatie te verspreiden via het nieuws en internet. Ze laten de Google Glass dragen door verschillende celebraties zodat het als een hippe bril wordt gezien. Naar mijn beleving is het een uitvinding waardoor ons leven compleet gaat veranderen. Toen ik voor het eerst het filmpje ‘How it feels’ keek wist ik niet wat ik zag, ik wist niet dat de technologische ontwikkelingen al zo ver waren. Wat moeten we dan wel niet in de toekomst verwachten? Een vliegend tapijt?? De boodschap bij dit product blijft wel degelijk hangen. Dat heeft vooral te maken met de identiteit en het imago. Google is natuurlijk wereldbekend. Ze zijn bekend door het zoekmachine. Maar door deze bril laten ze een andere kant zien van zich zien. Ze passen al hun kennis toe die ze via het zoekmachine hebben binnengekregen door een nieuwe technische uitvinding op de markt te brengen. Zo profileren ze zich tegenover andere zoekmachines en dat is weer een voorbeeld van marketingcommunicatie.

Enkele celebraties die al gespot zijn met de historische bril:

Justin-Bieber-Google-bril-NieuweMediaBlog Kim-Kardashian-Google-Bril

Bronnen:

http://www.google.com/glass/start/

http://www.googleglass.nl/

http://www.googleglass.nl/wat-is-google-glass/

http://datanews.knack.be/ict/nieuws/wordt-google-glass-de-flop-van-2014/article-4000489256858.htm

http://www.dutchcowboys.nl/google/29716

Advertenties

Geef een reactie

Gelieve met een van deze methodes in te loggen om je reactie te plaatsen:

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s