HEMA, met liefde gemaakt

433219971_640

Ècht Hema, oftewel ècht Nederlands. De HEMA staat voor Hollandsche Eenheidsprijzen Maatschappij Amsterdam. Iedereen kan in de Hema wel wat vinden wat hij/zij interessant vindt voor een betaalbare prijs. De Hema maakt erg goed gebruik van marketing.

We vullen de marketingmix van Hema in: Product, het bedrijf HEMA produceert producten van goede kwaliteit. De producten zijn praktisch en is gericht op iedereen. HEMA heeft een veelzijdig aanbod, van mode naar beauty en van huishoudelijke artikelen naar een bakker en een restaurant waar ze de bekende worst van de HEMA verkopen. Er is voor ieder wat wils. De prijs is relatief laag omdat veel mensen de producten bij HEMA wil hebben. Neem bijvoorbeeld de jurkjes van de dames afdeling, die zullen nooit duurder zijn dan 30 euro. Bij de Promotie van de Hema gaat het vooral om het leven leuker en gemakkelijker maken voor mensen. Ze presenteren HEMA dan ook als een fijn, betrokken en gezellig bedrijf. Dat komt vooral tot uiting in de reclames waar ze een  plezierige indruk achter laten. Naar mijn mening komt dat vooral door die gezellige stem die je altijd hoort tijdens de HEMA reclames. Wekelijks krijg je een folder van de Hema in de bus met de nieuwe acties, nieuw assortiment enzovoorts. Ze hebben zelfs een eigen Musical: HEMA.

Een introductiefilmpje van de musical HEMA.

Ook maken ze gebruik van Billboards en hebben een duidelijke winkelinrichting.De plaats van Hema is verspreid over Nederland, Duitsland, België en Frankrijk met 600 winkels.

Het marketingconcept van de HEMA is  de typische Hollandse sfeer uitstralen. Ze onderscheiden duidelijk doelgroepen en spelen in op de wensen en behoefte van de klanten. Ze richten zich op productieconcept. Als je aan Hema denkt, denk je al gauw aan die bekende “Hema worsten”. De Hema richt zich op iedereen. Van jong tot oud en van trendy tot basic. De kern van het marketingconcept is het streven naar het tevreden stellen van klanten. HEMA heeft een erg betrokken klantenservice en houden contact met kopers en bouwen zo een relatie op zodat ze een vaste klant worden. De geïntegreerde werkwijze/organisatie van de HEMA is het steeds willen groeien en het inspelen op de behoefte van de consument. Het breed omschreven werkterrein  ze willen dat mensen het leven makkelijker en goedkoper maken. Want volgens HEMA “gewoon” kan zo mooi zijn. In het filmpje kun je ook zien dat ze hun concurrenten ook goed in de gaten houden vooral op mode. Met de concurrentieanalyse  kijkt HEMA wat H&M of ZARA bijvoorbeeld voor omzet heeft gedraaid en wat daar in de winkel hangt en welke kleur er in de mode komt. Maar ondanks de concurrentie blijft HEMA heel erg bij haar eigen merk namelijk de simpele mode. HEMA ontwerpt daarom ook haar eigen kleding. De basis van marketing is het marktonderzoek. Hema  onderzoekt vooral wat de wensen zijn van de consument. Bijvoorbeeld in de reclame van de verschillende BH’s. Sommige vrouwen willen praktische bh’s en sommige sexy bh’s. Aan de hand van een marktonderzoek kun je een product op de markt brengen waar behoefte aan is. HEMA heeft veel vaste klanten waardoor mensen een merktrouw ontwikkelen. Mensen voelen zich fijn bij het merk HEMA en gaan ook nergens anders meer taarten halen dan bij de HEMA. Dat vult de winstbijdrage in.

Wat HEMA nou zo’n sterk merk maakt is dat ze een warme uitstraling hebben met elke winkel hetzelfde concept en uitstraling. Waardoor iedereen de typische stijl van HEMA herkent namelijk: de lage prijs, de kwaliteit en het ontwerp. Door deze 3 dingen is HEMA uitgegroeid tot het meest onmisbare merk van Nederland maar ook in Duitsland, België en Frankrijk. Ook zijn ze aan het onderzoeken of HEMA ook geïntroduceerd kan worden in andere landen in Europa en Azië. In deze documentaire van HEMA krijg je een goed beeld van de werkwijze en cultuur van de HEMA. De openheid, betrokkenheid, breed assortiment en typische Hollandse uitstraling zijn sterke kenmerken van Hema. De commercials van de HEMA hebben een duidelijke rode draad met elk verschillende verhalen over de producten. Hema is vooral een ‘Lovebrand’: mensen houden van HEMA. HEMA heeft fans van haar formule en haar designproducten tegen goed betaalbare prijzen.

Bronnen:

http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1317899

boek: de grondslagen van de marketing.

 

 

Advertenties

Geef een reactie

Gelieve met een van deze methodes in te loggen om je reactie te plaatsen:

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s