Marketing commercials

Maslow rangschikte de volgens hem universele behoeften van de mens in deze hiërarchie (Hiërarchie zijn de verschillende niveaus) Volgens zijn theorie zou de mens pas streven naar bevrediging van de behoeften die hoger in de hiërarchie geplaatst werden nadat de lager geplaatste behoeften bevredigd waren.

Maslow_origineel

 

Hier zie je de piramide van Maslow met alle behoeftes schematisch weergegeven.

De reclame wereld houdt zich ook bezig met deze behoeftes. Hieronder heb ik van elke behoefte een bijpassende commercial gevonden met een korte uitleg.  We beginnen vanaf onderaan de piramide tot boven.

lichamelijke behoefte: Mensen hebben allereerst behoefte aan eten, drinken, zuurstof, slaap, seks, kleding, onderdak, enz. Dit niveau omvat de overlevingsbehoeften. Als hieraan niet in voldoende mate wordt voldaan wordt de ontwikkeling van de hogere niveaus belemmerd. Een Commercial dat bij deze behoefte past:

De commercial van Auping laat zien dat slapen een van de belangrijkste dingen zijn. Dat je de nachtrust nodig hebt om een doel te bereiken zoals een belangrijke wedstrijd te winnen de volgende dag waarbij je een goede nachtrust nodig hebt. Kortom slapen heb je nodig om te kunnen presteren de volgende dag.

behoefte aan veiligheid en zekerheid: Wanneer aan de fysiologische behoeften is voldaan, zoekt de mens veiligheid en zekerheid, waardoor vertrouwen ontstaat. Een Commercial dat bij deze behoefte past: 

Met deze VOLVO reclame laten ze zien dat Volvo veiligheid het belangrijkste vindt. Door middel van het net geboren baby’tje als hoofdrol in de commercial te nemen willen ze duidelijk maken dat een auto veilig moet zijn. Met deze commercial willen ze dus laten zien dat VOLVO dus de perfecte auto is voor gezinnen. De behoefte aan veiligheid en stabiliteit wordt met deze commercial bevredigt.

Sociale behoefte: vriendschap, er bij horen en liefde. Het gaat daarbij vooral om het gevoel ergens bij te willen horen. Een Commercial dat bij deze behoefte past:

Met deze commercial maken ze duidelijk dat je met de datingsite Pepper iemand kan vinden die helemaal bij jou past en jou de liefde geeft die je wil. De meeste singles hebben de behoefte om liefde te delen met iemand en leuke dingen te doen met diegene waarvan ze houden. De sociale behoefte die vrijgezellen hebben willen ze door middel van deze commercial bevredigen.

Erkenning van respect behoefte: status en succes. Het gaat daarbij zowel om zelfwaardering als om waardering en erkenning van anderen. Respect en een eigen plaats in de groep zijn daarbij van belang. Een Commercial dat bij deze behoefte past:

 

Met de LOI reclame willen ze laten zien dat Nederland steeds slimmer wordt doordat steeds meer mensen een opleiding gaan volgen. Ze willen hiermee duidelijk maken dat je kan klimmen op de arbeidsmarkt door een opleiding te volgen.

Behoefte aan zelfontplooiing: Mensen willen zich steeds verder ontwikkelen en groeien. Als aan de vorige niveaus is voldaan zal iemand pas echt toekomen aan de volledige ontplooiing van zichzelf. Er zijn dan geen angsten meer die je belemmeren. Je voelt je niet meer beknot door de strijd om een plaats in de groep en het verkrijgen van waardering en erkenning. Kortom vanuit een veilig gevoel kun je groeien en jezelf ontwikkelen. Een commercial dat bij deze behoefte past:

Met deze Nike commercial willen ze duidelijk maken dat je het gene wat je wil bereiken alleen kan bereiken als je het ook daadwerkelijk doet. Doe wat je leuk vindt, doe wat je kan en laat het zien aan de rest. De slogan van  Nike geeft al aan dat het over zelfontplooiing  gaat namelijk: Just do it.

Zo zie je dat je elke commercial kan selecteren in de piramide van Maslow.

Advertenties

Geef een reactie

Gelieve met een van deze methodes in te loggen om je reactie te plaatsen:

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s