Er is hier sprake van een miscommunicatie

Een miscommunicatie, iedereen maakt het ooit wel eens mee. Steeds vaker komt het voor dat mensen miscommunicatie hebben vooral via communicatie waar een medium tussen zit. Dus geen face-to-face communicatie. Het gevaar bij geen face-to-face communicatie is dat je niet zijn of haar gezichtsuitdrukking ziet of de klank van zijn of haar stem hoort waardoor je een boodschap dus anders kan opvatten dan bedoelt was.

Ik maak het best vaak mee via de whatsapp. Ik heb een groepswhatsapp met mijn vriendinnen waardoor sommige mensen ook gewoon een keer ondertussen net met iets anders bezig zijn waardoor ze ‘kortaf’ reageren. Het kan soms zijn dat diegene net een berichtje plaats dat over een serieus of verdrietig onderwerp gaat als diegene dan kortaf reageert om welke situatie ook, kan diegene het opvatten als dat diegene het geen moer kan schelen of boos is op jou of jou vindt aanstellen.  Vooral als ik een sarcastische opmerking maak, de mensen die het lezen weten niet dat het sarcastisch is dus vatten het serieus op waardoor een miscommunicatie ontstaat. Een voorbeeld van een persoonlijke miscommunicatie.

Het was zaterdagavond. Ik had niks te doen en besloot om Lotte te whatsappen of ze iets mee ging doen. Ik wist dat Lotte ook niets te doen had op zaterdagavond dus dat kwam goed uit. Ik verzendde het whatshapp berichtje naar Lotte. Lotte keek op haar mobiel en las het whatsapp berichtje. Ze stond alleen net op het punt om in de douche te gaan dus ze besluit om na het douche te reageren. Ik zag dat Lotte het berichtje had gelezen omdat ik had gezien dat ze net ‘online’ was, maar Lotte reageerde er alleen niet op. Ik vroeg me op dat moment wel af waarom ze niet reageert, allerlei gedachtes kwamen bij me op: “Zou ze geen zin hebben om met mij iets te doen”? “Is ze boos op me”? ‘Had ze misschien toch al wat te doen?”. Dat is een voorbeeld van een ruis van de zender. De reden dat die gedachtes bij me op kwamen was omdat Lotte meestal altijd snel reageert. Na een halfuur kwam Lotte de douche uit en reageerde op het berichtje van mij. Ik had ondertussen al een paar vraagtekens gestuurd. Lotte vond het alleen een beetje overdreven en stuurde: Nou nou, ongeduldig hoor. Ik las het berichtje van Lotte en vatte het verkeerd op. Ik dacht namelijk dat Lotte het voor de grap bedoelde. Maar Lotte was serieus geïrriteerd aan mij. Ik belde haar zonder enig vermoeden dat ze geïrriteerd was op om te vragen of ze nog iets ging doen, maar Lotte reageerde kortaf en zei dat ze geen tijd had en hing de telefoon op.

Bij dit voorbeeld is het kanaal: whatsapp. Whatsapp is een medium waarbij je alleen tekst ziet van elkaar. Je hoort diegene of ziet diegene niet.

Kanaalruis: de irriteerde toon ontbreekt in whatsapp. De stem ontbreekt en je ziet geen gezicht waardoor het dus anders geïnterpreteerd kan worden door de ontvanger en zender. De situatie hierbij is dat ze thuis zitten, ze zijn in een vertrouwde omgeving dus dat is de reden misschien dat Lotte zo bot terug durft te reageren.

Zo zie je maar weer dat face-to-face nog altijd de beste communicatie is om de boodschap echt goed te begrijpen alhoewel dat in deze samenleving tegenwoordig héél moeilijk is en waarschijnlijk in de toekomst blijft.

Bronnen:

boek: communicatietheorie.

Geef een reactie

