Aan het werk met Social Media

Niet alleen je vrienden bekijken je profiel, status-updates, foto’s en blogs, ook je baas kijkt mee. Je hebt het zelf in de hand of dat positief of negatief voor je uitpakt!

Bedrijven zien social media tegenwoordig steeds meer als een belangrijke en betrouwbare informatiebron om meer te weten te komen over werknemers en sollicitanten. Volgens een artikel van Q&A Research & Consultancy, een jong bedrijf met hoogopgeleide retail experts die hun opdrachtgevers adviseren, en onderzoek doen naar de dynamische retail wereld, wordt in Amerika één op de drie sollicitanten afgewezen vanwege gevoelige of ongepaste informatie op sociale netwerksites. De trend dat bedrijven in hun wervingsprocedure sollicitanten zoeken op internet en social media zal voor veel mensen confronterend zijn. Volgens Facebook hebben in Amerika inmiddels zo ́n 71,5 procent van de 179 miljoen mensen een account. Voor een bedrijf dus grote kans dat een sollicitant of werknemer daar één van is. Volgens uitzendbureau Randstad is het door de komst van social media gemakkelijker geworden om een baan te zoeken, omdat je gebruik kunt maken van je netwerk en omdat social media extra mogelijkheden biedt om je te profileren. Voor werkgevers is het tegenwoordig echter ook gemakkelijker om op basis van informatie op internet sollicitanten af te wijzen. Door de komst van social media heeft de werkgever, naast de standaard sollicitatiebrief en CV, als het ware een extra mogelijkheid om een goed beeld te krijgen van een werknemer of een sollicitant.

Hoe zit het in Amerika?

Volgens beaks.nl, een site die hulp biedt bij solliciteren, heeft 19% van de werkgevers in Amerika al iemand afgewezen vanwege ongepaste informatie op internet. In Nederland wordt een zoektocht op internet en social netwerk sites als standaard onderdeel van de selectieprocedure alleen nog maar toegepast door enkele grotere bedrijven. In Amerika gaat men in bepaalde gevallen inmiddels een flinke stap verder. Volgens het artikel van O&A gaat het dan vooral om vacatures bij de overheid en beveiligingsfuncties. Werkgevers proberen dan ook toegang te krijgen tot Facebookpagina’s door inloggegevens op te vragen via Facebook, of door medewerkers in het geheim vriendschapsverzoeken te laten versturen. Op deze manier worden dus óók afgeschermde social media gegevens ingezien. De werkwijze is natuurlijk discutabel vanwege de privacy wetgeving.

Sollicitanten/werknemers op het internet zoeken is privacy schending.
Volgens Liesbeth Boon, medewerkster personeel en organisatie bij Ziekenhuis Bernhoven in Uden, belast met personele werving, is het op internet zoeken van sollicitanten en werknemers geen privacy schending. Zij vindt dat werkgevers de vrijheid hebben om dat te doen. Liesbeth vulde haar mening aan met het argument dat mensen zelf verantwoordelijk zijn voor wat zij delen met de wereld. Als bijvoorbeeld een Facebookpagina voor iedereen toegankelijk is, waarom dan niet voor de werkgever? Kennelijk vindt de sollicitant het dan ook geen bezwaar als deze gegevens door iedereen ingezien kunnen worden. Ze vat haar mening bondig samen met: ’mensen hebben hun privacy voor de werkgever zelf in de hand’. Pas als werkgevers proberen toegang te krijgen tot afgeschermde gegevens wordt de privacy geschonden vindt Liesbeth.

De voordelen en valkuilen

Je kunt je natuurlijk ook positief profileren via social media door bijvoorbeeld projecten te tonen die je gedaan hebt, foto’s, of jouw manier van Twitteren. Laat zien dat je met je vak bezig bent door relevante artikelen aan te halen en daar je mening over te geven, schrijf blogs over werk gerelateerde onderwerpen, breid je netwerk uit, schrijf een korte samenvatting over jezelf in je profiel. Op deze manier biedt social media een mogelijkheid om jezelf te presenteren. Je kunt het dus ook zien als een extra kans, en het kan net dat ene zetje zijn om werkgevers te overtuigen. Maar er zijn dus ook valkuilen. Als het Facebookprofiel bijvoorbeeld niet overeen komt met je CV of Linkedin pagina, en als je foto’s plaatst die je bij wijze van spreken liever niet wilt dat je ouders ze zouden zien. Vermijd Twitter berichten en blogs met uitgesproken meningen en visies op maatschappelijke problemen of gevoelige politieke onderwerpen.

Omdat bedrijven sollicitanten ook selecteren op basis van informatie op internet en social media is het dus belangrijk dat daar bewust mee wordt omgegaan. In de toekomst zal dit een steeds grotere rol gaan spelen. Zorg ervoor dat privé informatie afgeschermd is! Met leuke foto’s, artikelen en blogs kan social media je juist helpen bij het krijgen van die nieuwe leuke spannende baan.

 

Bronnen:

Mondelinge bron: Mevr. Liesbeth Boon, medewerkster personeel en organisatie bij Bernhove Ziekenhuis Uden. Geraadpleegd op 4 oktober 2013.

http://www.iusmentis.com/maatschappij/arbeidsrecht-socialemedia/thole- engelfriet-qa-arbeidsrecht-social-media.pdf

Advertenties

Geef een reactie

Gelieve met een van deze methodes in te loggen om je reactie te plaatsen:

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s