Interne communicatie bij Laverhof

laverhof

Het bedrijf waar ik momenteel werk heet Laverhof. Stichting Laverhof wil wonen, welzijn en zorg bieden aan inwoners van de gemeente Schijndel en omgeving die gebruik willen maken van zorg- en dienstverlening. Er wordt ondersteuning geboden aan mensen op de sociale – psychische en somatische levensgebieden.

Tegen de vakantie krijg ik een e-mail waarin je jezelf kan opgeven welke weken je in de vakantie zou willen werken. Je krijgt dan redelijk snel een e-mail terug gestuurd met daarin de planning. Daarin kun je zien wanneer jij precies moet werken en op welk adres. Gelukkig kun je alleen bij adresjes ingepland worden in Schijndel. Het adres staat in de e-mail, het is de bedoeling dat je het adres zelf opzoekt op Google Maps zodat je op tijd weet waar je moet zijn.

De thuiszorg houdt in dat je bij mensen thuis de huishoudelijke klusjes doet, oftewel schoonmaken en als het moet nog andere huiselijke klusjes zoals, de boodschappen doen. Voornamelijk kom ik bij bejaarden mannen of vrouwen tussen de 70-90 jaar.  De structuur van het bedrijf is dat er verschillende taken in het bedrijf zijn namelijk: Raad van toezicht, managementteam, centrale cliëntenraad en ondernemingsraad.

De communicatielijnen lopen soms nogal stroef. Ik spreek mijn werkgevers en collega’s niet persoonlijk, eigenlijk alleen als ik mijn kerstpakket moet ophalen of als ik naar het kantoor moet om mijn postvakje leeg te maken, best raar eigenlijk.  Alles gaat via e-mail, over het internet dus. Zelfs mijn loonstrook moet ik tegenwoordig digitaal invoeren. Ik ben nooit op het kantoor waar ze de planning maken voor ons. Het is gewoon een kwestie van je e-mail goed in de gaten houden.

Ze sturen ook e-mails over bijvoorbeeld de verandering van naam, personeelsuitje of een kerstpakket. Je wordt dus wel goed op de hoogte gehouden van wat er speelt op de werkvloer. Er is dus sprake van taakinformatie en motiverende informatie. Met motiverende informatie baseer ik op het feit dat ze bijvoorbeeld een ideeënbus hebben, waarin ze door wensen en ideeën van de cliënten een beter zicht hebben op wat de cliënten belangrijk vinden. Toch merk ik als ‘vakantie invaller’ dat ik geen goede communicatie heb tussen mijn werkgevers, maar ook mijn collega’s niet. We worden puur als “vakantie invallers” gezien. Ik heb niet echt het gevoel dat ik bij deze organisatie betrokken ben. Op deze leeftijd vind ik het niet erg aangezien ik het voornamelijk voor het geld doe, maar als fulltime medewerker zou ik deze communicatie niet op prijs stellen.

Het is een parallelle communicatie maar ook weer een bottom-up communicatie. Een Parallelle communicatie omdat, ze een oproep doen via de mail om te vragen of mensen willen opgeven wanneer ze willen werken in de vakantieperiode. Het is geen persoonlijke e-mail, het wordt naar alle vakantie medewerkers gestuurd. Het is dus een communicatie die niet via de lijn, maar rechtstreekst en tegelijkertijd met alle medewerkers plaatsvindt. Het is dus communicatie die gericht is op iedereen. Een bottom-up communicatie omdat, ik als werknemer reageer op de oproep mail van de werkgever. Het leiderschapsstijl in het bedrijf is autoritaire. De medewerkers hebben weinig tot geen invloed op de besluitvorming van de directie. Maar zoals ik net al zei, ze hebben wel een ideeën bus zodat mensen hun wensen of ideeën kunnen delen. Maar of er daadwerkelijk iets mee gedaan wordt, dat is een andere vraag.

Grote veranderingen worden gecommuniceerd met een vergadering. Tegenwoordig gaat namelijk alles digitaal en voor de ouderen die dit als vast werk doen werd dat een beetje lastig. Daarom hebben ze enkele bijeenkomsten georganiseerd voor een voorlichting over de nieuwe digitale methode.

laverhof02

Bronnen:

Boek: toegepaste communicatie

http://www.zorggroepdorus.nl/over-zorggroep-dorus/

Geef een reactie

